BAB
I
BUBUKA
1.1 Kasang
Tukang Masalah
Kabudayaan mangrupakeun hasil, cipta, rasa, karsa
jelema. Kabudayaan mangrupakeun modal kanggo ngembangkeun kabudayaan nasional.
Kabudayaan mangrupakeun salah sahiji ciri bangsa. Wangun kabudayaan : (1)
Kabudayaan mangrupa ide/gagasan diantarana elmu pangaweruh, adat istiadat,
& aturan. (2) Kabudayaan mangrupa kabiasaan saperti adat kabiasaan dina
cara campur gaul, seni, jeung kawinan. (3) Kabudayaan mangrupa banda saperti
pakakas nu aya di imah, banda saperti emas, keris jeung alat transport.
Basa Sunda mangrupakeun salah sahiji kabudayaan
mangrupa ide/gagasan. Basa Sunda nyaeta basa asli anu aya di Tatar Sunda. Basa
Sunda oge malahan kaasup basa anu kiwari keur loba ditekunan ku bangsa lain di
dunia, kaasup di Amerika.
PBB ngalangkungan UNESCO kantos netelakeun kumaha
pentingna ngajungjung basa indung. Hartina, urang Sunda kedah ngajungjung
lungguh basa Sunda minangka basa Indungna. Usaha UNESCO dina ngajungjung basa
Indung nyaeta netepkeun unggal ping 21 Pebuari janten Poe Basa Indung
Internasional. Ku kituna, unggal taun di Bandung sok diayakeun mieling eta poe.
Mugia wae ngalangkungan eta acara, tiasa ngahudang karep urang raraga ngamumule
jeung miara basa katut budaya Sunda.
Basa
Sunda anu beunghar ku kecapna ieu, kiwari geus mimiti rek carem, disababkeun
loba masyarakat Sunda umumna jeung Nonoman Sunda hususna anu jadi panerus malah
kurang aya minat kanggo ngajaga jeung ngamumulena. Padahal, jalma luar suku
Sunda loba anu hoyong diajar basa Sunda ku hese jeung susahna. Jeung sabalikna,
jalma asli suku Sundana malah ngantep.
1.2 Rumusan
Masalah
Sakumaha Kasang Tukang diluhur pangarang ngarumuskeun
masalah saperti kieu :
1.
Naon
anu jadi alesan Nonoman di Tatar Sunda kurang aya minat make basa Sunda dina
kahirupan sapopoe ?
2.
Kumaha
carana sangkan budaya basa Sunda henteu carem ?
1.3 Tujuan
Tujuan anu pangarang piharep tina Karya Tulis Ilmiah
ieu nyaeta :
1.
Kanggo
nyumponann salah sahiji pancen dina mata pelajaran Basa Sunda
2.
Kanggo
ngajentrekeun naon wae hal anu ngajadikeun basa Sunda kurang diminatan ku
Nonoman di Tatar Sunda.
3.
Kanggo
ngajentrekeun naon wae cara supaya basa Sunda henteu carem.
BAB
II
BAHASAN
2.1 Hal
anu ngajadikeun basa Sunda kurang diminatan ku Nonoman di Tatar Sunda
Teknologi
informasi dina mangsa kiwari geus jadi pangabutuh anu teu bisa dipisahkeun
jeung kahirupan masarakat di kota atawa di desa lain ngan ukur jalma nu boga
kapentingan husus di widang bisnis atawa urusan penting sejena, tapi barudak
sakola oge geus diwanohkeun jeung eta teknologi, nu dipiharep sangkan bisa
ngigelan jaman teu katinggaleun kalindes ku wanci nu beuki maju.
Sumebarna eta
teknologi bisa mawa pangaruh nu hade, oge bisa nimbulkeun pangaruh goreng, hal
eta gumantung ka jalma nu ngagunakeun eta teknologi.
Rupa-rupa
wujud hasil teknologi diantarana bae Han Phon jeung komputer, di lingkungan
barudak sakola eta dua ngaran geus teu aheng deui. Lantaran eta barang geus
jadi kaulinan anu teu saeutik meakeun waktu jeung waragad, temahna bisa
ngalantarankeun barudah sakola poho kana waktu nu utama keur diajar, tepi teu
sakabehna kitu aya oge nu ngamanpaatkeun eta teknologi keur kaperluan diajarna.
Kaparigelan
nonoman dina ngakolakeun eta teknologi kawilang nyongcolang upama seug
dibandingkeun jeung kolot-kolotna, tapi dumasar kana hal eta kolot barudak kudu
taliti tur surti dina nalingakeun ketakna barudak ulah nepika salah lengkah tur
pamolah, ku alatan teknologi anu salah ngalarapkeunanana.
Teu kurang ti welasan
warnet nu ngadeg meh disaban tempat, warnet-warnet kasebut baris nedunan
pangabutuh barudak sakolah pikeun kaperluan diajar atawa migawe tugas pikeun nu
can ngabogaan komputer atawa leptop sorangan.
Teu saeutik balukar
anu goreng alatan teknologi informasi kiwari nu tumerapna ka rumaja, geus loba
kajadian anu kaalaman ku rumaja alatan internet upamana bae malesna diajar,
runtagna ahlak alatan lalajo pintonan nu teu payus keur barudak, jual beli barang
haram jeung sajabana.
Kahariwang kolot,
alatan eta teknologi geus jadi alesan pikeun nalingakeun budakna sangkan teu
jadi korban pangaruh gorengna, tapi manfaatna kawilang gede kacida pikeun
kamajuan sagala widang.
Komputer
jeung sabangsana kacida pisan pentingna dina sagala widang, boh kusabab bisa
ngarengsekeun urusan kalawan gancang tur rapih, ngawasa elmuna kacida
diperlukeunana pikeun ngungkulan jaman jeung ngjawab tangtangan kahirupan.
Kuayana kamekaran
téknologi internét nu ngarambah nepi ka tepis wiring, tétéla mawa
pangaruh nu kalintang hadé kana kahirupan basa Sunda. Sanajan téknologi
datangna ti deungeun, tapi lain hartina mareuman basa Sunda. Perkara ieu bisa
diimeutan dina sawatara jejaring sosial, saperti facebook. Réa diantarana anu
tara asa-asa deui ngawangkong téh ku basa Sunda tur bisa kabaca ku balaréa.
Malah aya rasa kareueus kana basa Sunda, mangsa bisa ngawangkong ngagunakeun
basa indung. Lebah dieu, bisa dicindekeun yén naon rupa anu jolna ti deungeun
téh henteu salawasna goréng, malah nu hadé ogé kacida réana. Kilang kitu,
kalintang gumantung kana kumaha carana urang ngamangpaatkeunana pikeun
kahadéan.
Kolot henteu ngawanohkeun budaya sunda ka barudak
maranéhanana. Padahal perkenalan saprak dini bisa numuwuhkeun minat barudak ka
budaya local. Sumawona lumangsung perkawinan silang. Conto, jelema sunda sarta
jelema jawa nikah sarta anakna anu dilahirkan henteu nyaho budayana ku kituna
budaya sunda diacuhkan sarta budaya jawa ditinggalkeun. Kitu deui Sasama jelema
sunda arang ngagunakeun basa wewengkonna.
Éta
pisan sawatara kegelisahan anu dirasakeun ku jumplukan kami terhadap budaya
urang bangsa Indonésia umumna sarta suku sunda hususna.Kiwari loba budak
ngora anu geus teu maliré deui kanu budaya sunda, kamajuan teknologi salian ti mere
pangaruh positif, ogé aya pangaruh negatifna kanu kalestarian budaya
sunda.Teknologi loba anu ngagunakeun basa asing.
Kitu deui pangaruh badag ti télévisi, internet sarta
média séjénna. Ampir ti satengah wayah maranéhanana bersinggungan jeung barang
sarupaning éta. Média, anu dijerona télévisi miboga andil badag dina pergeseran
budaya lokal.Pangajaran di sakola ogé leuwih loba ngagunakeun basa asing jeung
basa Indonésia.Sangkan basa sunda teu nepi ka leungit, ku kituna di tiap sakola
kudu di ayaleun pangajaran basa sunda, sarta kudu diayakeun salah sahiji poé
dimana barudak kudu ngagunakeun bsasa sunda di sakola.
Leungitna
kabudayaan sunda digolongan rumaja salah hijina bisa disebabkan ku pergaulan
sarta lingkungan kulawarga.
Dina ayeuna pergaulan digolongan rumaja hususna rumaja
sunda pohara memprihatinkan alatan ayeuna kabudayaan sunda kawas basa sunda
sarta kasenian sunda séjénna geus mimitian kapopohokeun ku golongan rumaja.
Kaayaan ieu disebabkan ku lobana kabudayaan deungeun anu geus mimitian
asup sarta ngagantikeun kabudayaan sunda ayeuna.
2.2 Cara Supaya Basa Sunda Henteu Carem
Saeutikna
aya tilu perkara anu bisa jadi tarekah sangkan basa Sunda janten kareueus
nonoman Sunda. Saperti ieu :
1. Basa
jeung budaya Sunda kedah tiasa midang luyu jeung kamekaran elmu pangaweruh
katut paneka teknologi. Tangtos diluyukeun oge kana situasi dianggona. Upamina
wae basa Sunda dipidangkeun dina situs-situs intrenet, dianggo nyerat buku-buku
paelmuan, dianggo nyerat serat-serat resmi ti kantor pamarentahan, dianggo
nyerat jenengan wangunan di sakuliah Jawa Barat, katut dianggo basa resmi dina
biantara-biantara gegeden pulitik. Hal ieu sangkan basa Sunda teh katembong
mampuh tur ngingelkeun jaman.
2. Meumpeung
aya lolongkrang, meumpeung aya kaludeung, oge meumpeung aya widi ti nu Maha
Suci, bari eces jentre aya Perda No. # Tahum 2005 katut SK Gubernur Jawa Barat,
pangajaran basa Sunda teh kedah diwulangkeun di sakola-sakola ngawitan ti TK
dugi ka SMA. Jalaran numutkeun para ahli budaya, pakakas pangseukeutna kanggo
ngawariskeun budaya teh taya sanes pangajaran sareng sakola. Di sakola nonoman
Sunda baris diwaris tur dideudeul rupaning elmu pangaweruh ka guruna.
3. Dina
kahirupan kiwari mah tos teu luyu deui urang nembongkeun sikep parangakat-purungkut,
kodomoyo, bari sumuhan dawuh mangga ti payun. Ayeuna mah tos waktosna urang teh
kudu goong nabeuh maneh. Nembongkeun kabisa tur katapis nyiptakeun karya dina
sagala widang nu aya mangpaatna keur balarea. Jalaran dina enas-enasna mah,
ngaronjatna ajen basa jeung budaya Sunda teh gumantung kana kapribadian nu
makena, nyatana urang Sunda. Ayeuna urang teu kudu gimir mayunan alam
kamoderenan, tapi estuning kudu saged tur tarapti. Carincing pageuh kancing,
saringset pageuh iket.
Poé
basa indung anu dipiéling saban 21 Fébuari tangtu bakal leuwih haneuteun ku
ayana natrat yén basa indung téh hirup kénéh, dina harti masih diparaké ku
masarakat dina wangkongan sapopoé. Lain baé basa Sunda, da kaasup basa indung
sélér séjénna ogé jadi leuwih hirup ku ayana kamekaran téknologi. Lebah dieu
seukeutna sawangan UNESCO téh, anu antukna netepkeun 21 Fébuari minangka Poé
Basa Indung Internasional.
Héabna sumanget
pikeun ngamumulé basa Sunda ogé bisa karasa ti kalangan rumaja. Contona, dina
Féstival Drama Basa Sunda (FDBS) Pelajar anu diayakeun ku Téater Sunda Kiwari,
pesertana bisa ngajaul ngaleuwihan targét panitia. Sabada pendaptaran FDBS
Pelajar ditutup, kacatet 49 grup téater rumaja nu miluan dina éta féstival.
Lain baé patandang ti Jawa Barat, da aya ogé peserta anu jolna ti Banten. Basa
Sunda henteu bisa dipisahkeun ku wilayah administratip. Komo deui Banten mah
kapan sidik Sunda pisan.
Sajabana
ti FDBS Pelajar anu digelar ti tanggal 7 nepi ka 27 Fébuari, di Gedong Kasenian
Rumentangsiang ogé maneuh dipidangkeun rupaning kasenian Sunda, kayaning tari
tradisonal, sandiwara Sunda, longsér, jeung sajabana. Beuki pikabungaheun basa
nengetan personilna leuwih réa didominasi ku kaum rumaja. Sandiwara Sunda
mimiti neut-neutan deui, dipidangkeun sacara maneuh di Rumentangsiang. Grup Sri
Murni jeung Ringkang Gumiwang kaasup dua grup sandiwara nu mindeng ngagelarkeun
pintonan di Rumentangsiang.
Ku leuwih hirupna
basa Sunda, boh di dunya maya atawa dina kahirupan sapopoé, dipiharep mawa
pangaruh hadé pikeun masarakat. Budaya Sunda tetep bisa kajaga pikeun ngawangun
kahirupan nu silih asah, silih asih, tur silih asuh. Réréongan dina kahadéan,
wanoh jeung baraya katut tatangga, muga leuwih natrat deui. Urang Sunda bisa
ngigelan kamekaran jaman, bari henteu kudu ngaleungitkeun idéntitasna salaku
urang Sunda. Pon kitu deui, taya salahna mikaresep kasenian deungeun kalayan
henteu kudu mopohokeun kasenian banda urang.
Dina mangsa
globalisasi kiwari, taya deui pilihan iwal ti kudu wani aub tarung dina
persaingan. Urang Sunda kudu siap tandang makalangan sangkan henteu jadi
galandangan di lembur sorangan. Pangpangna mah nurutkeun data statistik, di
lembur sorangan ogé tétéla urang Sunda méh kaléléd ku para pendatang. Widang
ékonomi, pulitik, katut kasenian, ulah nepi ka kajadian jati kasilih ku junti.
Urang Sunda kudu bisa hirup kalayan walagri di lemah cai Sunda. Ironis
kabina-bina mangsa nyaksian urang Sunda nu teu kabagéan pacabakan tur teu
mampuh mibanda pangiuhan. Di sisi séjén, réa nu hirupna medah-meduh, malah
ngarasa bingung kudu kumaha méakeun raja kaya.
Dina kaayaan sarupa
kitu, naha kamana atuh palsapah “silih asih” téh jeung sasama téh? Naha urang
bet téga ngantepkeun baraya nu katalangsara di sarakan sorangan? Ku kituna,
lain baé ngamumulé basana jeung kasenianna, tapi nu leuwih utama mah miara ajén
inajén jeung saripati kalinuhungan budayana pikeun dipraktékeun dina kahirupan
sapopoé.
Lamun
“silih asah, silih asih, jeung silih asuh” geus bisa diterapkeun dina kahirupan
sapopoé, tangtu beuki éndah Sunda téh. Éndah alamna, éndah kahirupanana. Hirup
basana, hirup kasenianna, tur hirup budayana. Apan harti “Sunda” téh éndah. Rék
ditarjamahkeun kana basa naon ogé, “Sunda” mah salawasna éndah tur reumbeuy
kahadéan.
BAB
III
PANUTUP
3.1 Kacindekan
Ku Pancen ngajieun (Bahasan) Karya Tulis Ilmiah ieu,
pangarang ngaharep meunang mangpaat anu bakal jadi bekel kanggo kapayunna.
Sarta, dina ayana pancen ieu ngajadikeun pangarang lewuih bisa terampil jeung
tanggung jwab dina ngalaksanakeun pancen anu ditampi ku pangarang.
Dina masalah anu dikaji ku pangarang ieu pangarang
ngaharepkeun pisan supaya masyarakat Sunda umumna, oge Nonomanna hususna bisa
ngajaga jeung ngamumule basa Sunda supaya henteu carem. Urang salaku makhluk
sosial memang kudu ngabaur jeung Globalisasi namung leuwih hade lamun
kabudayaan basa urang sorangan oge tetep dijaga jang engke anak incu urang
kaharepna.
3.2 Saran
Saran anu bakal pangarang dugikeun nyaeta pangarang
miharep para kolot sangkan ngajarkeun basa Sunda ka anak-anakna supaya anak-anakna
ngarti pentingna ngajaga kabudayaan.
Ngilu aubna Pamarentah jeung Nu Ngawulang oge penting
pisan. Diharepkeun diayakeun lomba-lomba anu ngeunaan kabudayaan basa Sunda.
Bisa wae lomba nulis carita pondok, nulis karangan esay, maca jeung nulis
sajak, jeung sajabana.
DAPTAR
PUSTAKA
Tidak ada komentar:
Posting Komentar